Winkelmanager bakt spek met eieren voor sollicitanten

Lidl zoekt 50 nieuwe collega's in de Brusselse rand met een "Early Breakfast"

Laagdrempelig solliciteren moet brijdagen tot meer kandidaten. Omdat het zo moeilijk is om personeel te rekruteren heeft Lidl een nieuw concept gelanceerd: "Early Breakfast". Eerst informeel kennismaken met de potentiële job en de potentiële collega's tijdens een ontbijt, voelt dit goed dan kan de kandidaat ter plaatse solliciteren. Het resultaat was positief. Van de 9 kandidaten die in het filiaal in Sterrebeek werden uitgenodigd op 16 oktober krijgen 4 een contract.

Eerst de job ervaren, dan beslissen.

Tijdens zo een "Early Breakfast-sollicitatie" start de filiaalmanger met een rondleiding doorheen de winkel. Die gaat dan bijna open voor de klant. Een ideaal moment om de sollicitant een blik achter de schermen te geven. Zo kan de werkzoekende echt kennismaken met de taken die hij/zij zal uitvoeren en vooral correct inschatten of de job iets voor hem of haar zou zijn. Bovendien is er daarna de tijd om met het team kennis te maken tijdens de ochtendbriefing, die voor de gelegenheid voorzien wordt van een uitgebreid ontbijt.

Voelt de sollicitant zich aangesproken en is er een match met de job, dan kunnen de sollicitanten na afloop meteen een sollicitatiegesprek aangaan met de leidinggevende.

Voor herhaling vatbaar

"We ontvingen 9 sollicitanten in Sterrebeek en 4 daarvan kregen een contract als filaalbediende. Begin november gaan ze aan de slag. Dit concept was een succes en zal zeker nog herhaald worden " Pieter De Bock, hoofd administratie en personeel regio Brussel.