Tegen 2025 is alle cacao die Lidl België aankoopt Fairtrade

Lidl verkocht in 2020 meeste Fairtrade in België en bewijst dat eerlijk niet duurder hoeft te zijn

Lidl België wil tegen 2025 alle producten die het zelf aankoopt en waarin cacao voorkomt, omschakelen naar Fairtrade. Los van deze nieuwe doelstelling genereerde Lidl voor het tweede jaar op rij de grootste Fairtrade-premie voor België vooral dankzij de verkoop van cacao, bananen, koffie en suiker. Voor een supermarktketen die naar de laagst mogelijke prijs streeft, is dit geen evidentie, maar Lidl blijft zijn strategie volgen om koploper te blijven op vlak van duurzaamheid. Volgens Fairtrade België zorgt de supermarktketen zo voor een grote positieve impact op het volume van de eerlijke producten.

Dat Lidl opnieuw grootste Fairtrade-retailer is van België heeft vooral te maken met het succes van zijn ‘Way to Go!’-chocolade. Naast de klassieke Fairtrade-chocolade lanceerde Lidl België eind 2019 samen met Fairtrade, Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en coöperatie Kuapa Kokoo zijn eigen chocolade. Via de verkoop van die tabletten betaalt de supermarkt de cacaoboeren bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie een extra premie die rechtstreeks wordt geïnvesteerd in projecten op het terrein.

Nieuwe doelstelling

Maar Lidl België gaat nog een stap verder. In zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie ambieert het tegen 2025 alle cacao die het zelf aankoopt voor zijn huismerk om te schakelen naar Fairtrade. En die eerste stappen zijn al gezet: naast de meeste chocoladetabletten onder Lidl’s belangrijkste huismerken (Fin Carré en JD Gross) en de Favorina-producten voor Pasen, Kerst en Sinterklaas, werkt Lidl ook aan de omschakeling voor eigen merken voor patisserie en verpakt gebak als wafels en koeken. Tegen deze zomer zijn ook die producten voor 100% met Fairtrade-cacao geproduceerd.

“We zijn ervan overtuigd dat iedereen die deel uitmaakt van de keten zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Want naast de prijs, staan consumenten ook meer en meer stil bij waar de producten vandaan komen. Fairtrade moet niet spotgoedkoop zijn, maar wel betaalbaar. Omdat we een grote internationale speler zijn, zitten er weinig tussenschakels tussen ons en de boeren, waardoor de prijs laag gehouden kan worden en de boeren toch een eerlijke prijs krijgen.”

Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl

Lidl investeert al langer in eerlijke handelspraktijken. In 2020 genereerde de retailer meer dan 670.000 euro aan Fairtrade premie in België alleen – een bedrag dat bovenop de gegarandeerde minimum aankoopprijs van het product aan producentenorganisaties wordt gestort – waarvan 74% naar cacaoboeren ging. Dat maakt een groot verschil en helpt producenten om te investeren in hun eigen ontwikkelingsplannen: duurzame landbouwpraktijken, toegang tot onderwijs en gezondheidszorg, etc

Nicolas Lambert,  Fairtrade Belgium

Lidl België is een supermarktketen met 315 filialen in België en Luxemburg. De 10.000 werknemers zetten zich dagdagelijks in om verse groenten, fruit en sterke eigen merken aan te bieden voor de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs. De Belgische onderneming vertaalt eenvoud en klantgerichtheid in budgetvriendelijk winkelen – zonder afbreuk te doen aan kwaliteit. Bovendien zet Lidl duurzaamheid voorop en werkt het onder het credo ‘Op weg naar morgen’ aan een betere toekomst voor mens en milieu.

Over Fairtrade

Fairtrade Belgium is een ngo die deel uitmaakt van het Fairtrade International netwerk. We bouwen bruggen tussen producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bedrijven, merken en consumenten. Zo leveren we een concrete bijdrage aan een duurzame economie waarin mens en planeet centraal staan. Via het model van eerlijke handel – dat je herkent aan het Fairtrade label – willen we leefbare inkomens mogelijk maken voor boeren en arbeiders in onze toeleveringsketens. Daarom willen we via onze campagnes burgers en het maatschappelijke middenveld bewust maken dat eerlijke handel een tool is om samen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties te bereiken.

CSR