Primeur in België: alleen nog melk van koeien die buiten grazen bij supermarktketen Lidl

Belgen die bij Lidl hun melk halen, zullen vanaf de zomer enkel nog weidemelk in de rekken vinden. De supermarktketen, die jaarlijks 52,4 miljoen liter melk over de toonbank ziet gaan, verkoopt dan nog enkel melk van koeien die minstens 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag buiten grazen. Lidl is daarmee de eerste retailer van ons land die uitsluitend weidemelk verkoopt.

De Belgische consument vult zijn kar steeds vaker met diervriendelijkere producten: vrije uitloop eieren, “beter leven”-vlees en nu ook diervriendelijkere zuivelproducten. Lidl speelt sinds 2011 een voortrekkersrol en trekt vanaf de zomer volledig de kaart van duurzame melk. In de supermarkt zal dan enkel nog melk te vinden zijn van koeien die tussen 15 april en 1 november buiten lopen en enkel op stal staan als het te koud of te nat is. Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl: “Sinds 2011 zetten wij volop in op duurzame voedingswaren. De Belgische consument apprecieert dit. We kiezen er voor om telkens een volledige categorie te verduurzamen. Zo is al onze verse vis al 100% duurzaam (ASC of MSC) en draagt ons Belgisch varkensvlees het “1 ster beter leven”-label. De omschakeling naar 100% Belgische weidemelk, ook in verwerkte producten zoals chocomelk en rode vruchten drink, zal onze omzet van producten die aandacht hebben voor dierenwelzijn in een klap doen stijgen met 28% procent.

Keurmerk en controle op weidemelk

Jaarlijks verkoopt Lidl 52,4 miljoen liter melk. Lidl verkoopt 15 producten waar weidemelk in verwerkt zal zijn, waaronder de klassieke volle en halfvolle en magere melk, chocomelk en rode vruchten drink. “De omschakeling van stalmelk naar weidemelk zal in de komende maanden gebeuren”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl. Het keurmerk weidemelk mag alleen gebruikt worden op zuivelproducten afkomstig van koeien die in de wei lopen. De volledige keten van weidemelk wordt tevens door een onafhankelijke, geaccrediteerde instelling gecontroleerd.