Lidl zet volop in op digitale kassabonnen

Jaarlijks 10 ton papier besparen, dat is het streefdoel

Supermarktketen Lidl voegt een gloednieuwe functie toe aan zijn Lidl Plus-app. Daarmee wil de winkelketen klanten motiveren om hun kassabon elektronisch te ontvangen, zodat de papieren versie geleidelijk kan worden afgeschaft. Het initiatief sluit volledig aan bij de ecologische ambitie van het bedrijf. Het rekent ook op de persoonlijke bereidheid van elke klant om milieuvriendelijker digitaal gedrag aan te nemen, waarbij hij eraan wordt herinnerd dat elk gebaar telt.

Doelstelling: jaarlijks 10 ton papier besparen

De geleidelijke afschaffing van het papieren kassaticket biedt heel wat voordelen. De tickets die de keten aan de klanten van Lidl Plus verstrekt, slorpen bijna 10 ton papier per jaar op. De besparing zou dus neerkomen op het equivalent van 247 bomen. De app voorkomt bovendien verlies of beschadiging van de kassabon, die ook als garantie kan dienen. Met behulp van de app kunnen klanten al hun transacties in een paar klikken terugvinden en de geschiedenis van hun aankopen digitaal bijhouden.

Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl België, licht het nieuwe initiatief en de flexibiliteit van de service toe: "Ons hoofddoel is de weg vrij te maken voor meer verantwoorde consumptie in combinatie met een verbeterde klantervaring. De mogelijkheid om kassabonnen te digitaliseren stelt onze klanten in staat hun aankoopgeschiedenis veilig en intuïtief in de app op te slaan. Tegelijkertijd worden ze actief betrokken bij ons groene initiatief en ons streven naar duurzaamheid op lange termijn."

Isabelle Colbrandt voegt eraan toe: "Op dit moment verstrekken wij elke week meer dan 300.000 digitale kassabonnen aan onze klanten via onze app, naast de papieren versie. Dat vertegenwoordigt reeds een vijfde van het totale aantal tickets. Vanaf 27 juni kunnen klanten ervoor kiezen om enkel een digitaal ticket te ontvangen via hun Lidl Plus-app." De discounter wil het wekelijks aandeel van de elektronische tickets verhogen. "Samen met onze klanten kunnen we ons papierverbruik aanzienlijk verminderen en een verschil maken."

Hoe werkt het in de praktijk?

Via een nieuwe functie in de app heeft de klant voortaan de keuze om de ontvangst van papieren kassabonnen automatisch uit te schakelen. Onder de QR-code die aan de kassa wordt gepresenteerd en gescand, kan de klant er eenvoudig – met één klik – voor kiezen om zijn papieren bon niet langer te ontvangen. Zodra die functie is aangevinkt, print het systeem geen papieren tickets meer.

CSR