Lidl test gloednieuw winkelconcept in Lokeren uit

Warm interieur met ‘eetwerelden’ moet winkelen nog aangenamer en efficiënter maken

Lidl stelt in Lokeren een nieuw winkelconcept voor met een volledig nieuwe indeling en aankleding. Het gaat voorlopig om een eerste test van de supermarktketen. Als klant doorloop je verschillende ‘eetwerelden’ die je snel naar een verse lunch of een verse avondmaal brengen en inspiratie voor op het bord geven. Met het nieuwe concept wil Lidl nog beter aan de verwachtingen van de Belgische consument voldoen: verse voeding aan scherpe prijzen aanbieden die we makkelijk en snel kunnen terugvinden.

De supermarktketen gooit het traditionele winkelparcours in dit nieuwe concept op de schop. De winkel, die Lidl aan de Dijkstraat 31 in Lokeren opent, is ingedeeld in verschillende eetwerelden die de consument moeten inspireren.

“We merken dat klanten de laatste jaren gehaaster zijn en niet altijd zin hebben om veel tijd te besteden aan de noodzakelijke boodschappen. Toch willen ze graag vers en gezond eten. Met dit nieuwe testconcept willen we winkelen efficiënt, maar aangenaam maken en onze klanten vooral inspireren over wat er op hun bord komt.”

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België

Inspirerende eetwerelden
Bij het binnenkomen, kom je meteen in de dinerwereld terecht waar je dagelijks alles voor een vers avondmaal of een verse lunch snel kan terugvinden. Een speciale hoek met recepten uit ‘De Keuken van Lidl’ moet de klant qua gerechten inspireren. In een andere hoek vind je een verse sinaasappelpers terug en een gekoeld meubel met simpele en snelle slaatjes, ultraverse maaltijden en smoothies. In de dinerwereld vind je uiteraard ook het verse fruit en de groenten terug, net als het verse vlees, het gevogelte en de veggie- en veganproducten.

Vervolgens wandel je door naar de ontbijtwereld met een uitgebreidere verse bakkerij en een gezonde notenhoek. Alle diepvriesproducten en non-food vind je achteraan in de winkel terug bij de kassa’s. Zes zelfscan-kassa’s maken het klanten met weinig tijd makkelijk om een beperkte hoeveelheid artikelen snel af te rekenen.

Warm interieur
Ook de aankleding van de winkel is volledig nieuw. Houten meubelen geven het filiaal een warme maar lichte sfeer, die het niet alleen voor de klant, maar ook voor de medewerkers extra aangenaam maakt.

De winkelindeling- en het concept passen ook volledig in de strategie van Lidl om in 2025 naar 50% minder voedselverspilling te gaan en naar 20% minder plastic. Daarnaast blijft de supermarktketen in al zijn winkels sterk inzetten op 100% vers fruit en lokale groenten. In dit nieuwe winkelconcept komt deze strategie extra tot uiting.

Winkelconcept testen
Lidl (ver)bouwde een 6-tal maanden aan deze nieuwe winkel in. Het filiaal heeft een totale winkeloppervlakte van 1.500 m² en een ruime parking. Er gaan vanaf deze week in totaal 26 medewerkers aan de slag.

“We zijn erg blij dat we dit nieuwe concept voor het eerst kunnen uittesten in de tweede belangrijkste stad van het Waasland. De inwoners van Lokeren zijn al jaren vertrouwd met hun Lidl, en nu bieden we hen een verrassend nieuw concept. De eerste reacties zijn alvast lovend. Voorlopig zijn er nog geen plannen om het winkelconcept verder uit te breiden naar andere filialen. We willen het eerst uittesten en de ervaringen van de klanten en medewerkers meten.”

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België

Winkelopeningen Aanbod