Lidl steunt de Voedselbanken door het eerste bakje Belgische aardbeien van het seizoen aan te kopen

Samen met de komst van de eerste lentekriebels geeft Coöperatie Hoogstraten het officiële startschot voor het nieuwe aardbeienseizoen. De feestelijke opening op woensdag 20 maart vormde de ideale gelegenheid om te benadrukken dat er terug volop verse groenten en fruit van eigen bodem beschikbaar zijn.

Het hoogtepunt van de feestelijke opening? Dat is de traditie om de eerste kist aardbeien te veilen voor het goede doel. De eerste kist aardbeien werden door Lidl gekocht aan de prijs van €500 per 500 gram, goed voor €4000. Dit bedrag werd door de Coöperatie en haar leden verdubbeld tot €8000. De volledige opbrengst wordt geschonken aan de Belgische Federatie van Voedselbanken, een organisatie die zich inzet voor de strijd tegen honger en voedselverlies.

“We zijn verheugd om het eerste bakje aardbeien aan te kopen als startschot van het lokale aardbeiseizoen. Deze eerste aardbeien symboliseren niet alleen het begin van het Belgische aardbeienseizoen en het belang van lokale productie, maar onderstrepen ook de langdurige samenwerking tussen Lidl en de Belgische Voedselbanken. Al 10 jaar lang ondersteunen we de voedselhulp en dragen we de Voedselbanken een warm hart toe," aldus Joeri Beniest, hoofd Inkoop Groenten & Fruit.

10-jarige samenwerking tussen Lidl & De Voedselbanken

Dit jaar viert Lidl België & Luxemburg haar tien jaar lange samenwerking met de Belgische Federatie van Voedselbanken. Met de onvermoeibare inzet van duizenden vrijwilligers streeft deze federatie ernaar om gratis gezonde voeding te verstrekken aan iedereen die het nodig heeft.

In 2023 ontvingen maar liefst 213.873 mensen maandelijks voedselhulp, een cijfer dat jaar na jaar blijft toenemen. Thema's als voedselverspilling en kwaliteitsvolle, gezonde voeding die voor iedereen toegankelijk is, zijn relevanter dan ooit.

Met de opbrengst van deze benefietsverkoop wil Lidl & de Coöperatie van Hoogstraten de Voedselbanken een extra duwtje in de rug geven.