Lidl schenkt klanten een flesje "lelijk" appelsap

Lidl geeft “lelijke” appels een tweede leven en schenkt haar klanten een flesje lekker appelsap voor het “Weekend van de Klant”.

Tijdens het Weekend van de Klant schenkt Lidl een flesje lekker appelsap, gemaakt van Belgische “lelijke” appels. Lidl geeft de appels die zijn afgekeurd voor verkoop hiermee een tweede leven. Klanten krijgen met dit gratis flesje al een voorsmaakje van de sapjes die in het vaste assortiment van Lidl komen.

Supermarktketen Lidl schenkt elke klant een flesje heerlijk appelsap ter gelegenheid van het Weekend van de Klant, op 2 en 3 oktober 2021. Het appelsap is gemaakt van afgekeurde Belgische appels die niet voldoen aan de kwaliteitscriteria voor verkoop.
Jaarlijks moeten Vlaamse boeren maar liefst 120.000 ton aan eetbaar fruit en groenten weggooien, omdat ze de verkoopcriteria qua vorm, kleur en afmeting niet halen. Zo haalt één op vijf appels de norm niet, wat blijkt uit een studie van het departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid.
Hoewel de vruchten afwijken van de normale vormen, zijn ze vers en kwaliteitsvol. Met dit duurzaam geschenkje wil Lidl haar klanten overtuigen om de strijd tegen voedselverspilling samen tegen te gaan.

Voorsmaakje van het vaste assortiment

Vanaf midden oktober zal Lidl het “lelijk” appelsap ook opnemen in het vast assortiment.
Niet alleen misvormde appels, maar ook afgekeurde kersen en peren krijgen een tweede leven in de vorm van lekker sap. Het gaat om 100% puur sap, zonder enige toevoeging van bewaarmiddelen, kleurstoffen of suikers.

In de versafdeling zullen drie smaken te koop zijn, beschikbaar in glazen flessen van 75cl:

• 100% appelsap – voor € 1,99/ fles
  • 100% appel-perensap – voor € 1,99/ fles
  • 100% appel-kersensap – voor € 2,29/ fles

Yves Cuvelier, Cuvelier fruit: "De appels, die door de wind of hagel schade hebben opgelopen en niet meer voldoen aan de premiumkwaliteit, smaken heerlijk in dit 100% natuurlijk appelsap zonder enige toevoeging."

Strijd tegen voedselverspilling

Met deze sapjes neemt Lidl een volgende stap om de verspilling van fruit terug te dringen.

Lidl heeft dit jaar reeds 465.000kg groenten en fruit gered dankzij het project “Good Taste, Zero Waste”. Met dit initiatief biedt de supermarktketen producten aan die nog altijd geschikt zijn voor consumptie tegen lage prijzen, zoals dozen met 3kg groenten en fruit voor 1 euro. De inkomsten van “Good Taste, Zero Waste” gaan naar de Belgische Federatie van Voedselbanken.

CSR