Lidl schenkt €310.200 aan Voedselbanken

Verkoop van bijna vervallen Lidl-producten steunt voedselhulp én vermijdt meer dan 2.000 ton voedselverspilling

Lidl schenkt 310.200 euro aan de Belgische Federatie van Voedselbanken. Een meer dan welgekomen gift gezien de Voedselbanken afgelopen maanden verschillende keren aan de alarmbel hebben getrokken over de stijgende vraag naar voedselhulp in België. Met deze schenking kunnen de Voedselbanken meer dan 50.000 maaltijden aanbieden aan mensen in nood. Dit bedrag is het resultaat van de opbrengst van ‘Good Taste, Zero Waste’ , waarbij klanten bijna vervallen en licht beschadigde Lidl-producten aan bodemprijzen kunnen kopen en zo ook voedselverspilling tegengaan. Afgelopen jaar gingen dankzij het initiatief meer dan 1.600.000 bijna vervallen producten niet verloren en vermeed Lidl zo’n 2.000 ton voedselverspilling.

Vorig jaar ontvingen meer dan 209.450 mensen maandelijkse voedselhulp van de Belgische Voedselbanken. Een cijfer dat de Voedselbanken maandelijks ziet toenemen, terwijl donaties eerder stagneren en zelfs licht dalen. Supermarktketen Lidl hoopt de vraag naar voedselhulp tegemoet te komen met een deel van de schenking van de opbrengst uit haar ‘Good Taste, Zero Waste’-intiatief van 2022, goed voor zo’n €310.200.

Voedselverlies tegengaan als belangrijke pijler in de duurzaamheidsstrategie

Het bestrijden van voedselverspilling vormt één van de doelstellingen van Lidl’s duurzaamheidsstrategie. “In 2020 startten we ‘Good Taste, Zero Waste’ op als deel van de strategie om voedselverlies met 50% te verminderen tegen 2025 ten opzichte van 2015”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl België & Luxemburg. Producten die in de winkelrekken blijven liggen omdat de vervaldatum dezelfde dag is of omdat de verpakking licht beschadigd is, biedt de supermarktketen via pakketten aan bodemprijzen aan:

• €1 voor een doos gevuld met een mix van 3kg groenten en fruit
  • €0,50 voor alle soorten vlees, vis en gebak met ‘vandaag’ als vervaldag
  • €0,20 voor zuivelproducten en verse producten zoals gemengde salades

Minder betalen, minder verspillen

Het afgelopen jaar zorgde het ‘Good Taste, Zero Waste’-programma van Lidl voor een bedrag van €310.200. Lidl-klanten kochten meer dan 1.600.000 bijna vervallen producten aan tegen een voordelige prijs. De producten zijn even lekker, ze moeten alleen sneller geconsumeerd worden.

Het Good Taste, Zero Waste initiatief zamelde op die manier niet alleen geld in voor de Voedselbanken, dankzij de verkoop van deze voedselpakketten kon de supermarktketen in 2022 maar liefst 2.000 ton voedselverlies vermijden.

Meer informatie over de Belgische Federatie van de Voedselbanken? Klik hier.
​Meer informatie over het ‘Good Taste, Zero Waste’-programma van Lidl? Klik hier.

CSR