Lidl schakelt tegen 2025 versnelling hoger: klant shopt duurzamer zonder dure winkelkar

De supermarktketen verlegt de lat van zijn transparante en ambitieuze duurzaamheidsstrategie de komende vijf jaar

Of het nu om vis, varkensvlees, chocolade of houtskool gaat: Lidl heeft zich tot doel gesteld om stap voor stap zijn deelassortimenten te verduurzamen. Volgens de supermarktketen zijn de uitdagingen rond duurzaamheid zo groot dat ze niet wil wachten tot de consument volgt. De lat om de doelstellingen te halen, verlegde Lidl zopas in zijn transparante en ambitieuze strategie voor de komende vijf jaar. Ook op thema’s als water, biodiversiteit en lokale verankering legt de retailer extra focus. De supermarktketen hoopt zo de transitie naar een duurzamere samenleving in ons land te kunnen versnellen.

Belgen hechten meer belang aan duurzaamheid dan voor COVID-19, blijkt uit een studie van VLAM. Bijna 9 op de 10 Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk en 49% van de Belgen beweert zelf duurzaam te leven, al gaat het daar hoofdzakelijk om kleine en gemakkelijke stappen zoals een plastic zak weigeren of overschotjes niet zomaar in de vuilbak te kieperen.

Volgens Lidl is er echter nog een groot verschil tussen zeggen en doen. Uit marktanalyses en intern onderzoek van de supermarktketen blijkt dat de klant gedreven wordt door kwaliteit, versheid en prijs. De consument kiest bovendien in een fractie van een seconde en duurzaamheid is daarbij zelden de eerste drijfveer.

Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl: “Laat de gemiddelde consument kiezen tussen goedkoop en duurzaam en hij kiest goedkoop. Een voorbeeld: enkele jaren geleden lag de iets duurdere Fairtrade-chocoladereep naast onze eigen chocoladereep. De Fairtrade-reep verkocht minder goed. We hebben alles geprobeerd: acties, betere plaats in de winkel,… Het baatte niet. Daarom hebben we beslist om ons volledig aanbod te verduurzamen en de klant geen keuze meer te laten tussen een duurzaam en niet-duurzaam product. Vandaag is alle cacao verwerkt in onze huismerken Fairtrade. Dat gaat van de klassieke chocoladereep, over de ontbijtgranen tot alle patisserie, al onze chocolade draagt het FT-label.”

Uitgekiend aanbod

Het businessmodel van Lidl draait rond een beperkt aanbod met zo’n 2.000 producten in vergelijking met 15.000 à 20.000 producten in conventionele supermarkten. Dit betekent dat Lidl sneller kan schakelen en de mogelijkheid heeft om de kwaliteit te verhogen, duurzaamheid mee te nemen en de prijs laag te houden. Duurzaam hoeft daardoor niet duurder te zijn. Ook het feit dat de supermarktketen rechtstreeks en zonder tussenschakels bij de producent koopt, helpt.

Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl: “Duurzaamheid link je misschien op het eerste gezicht niet meteen aan een smart discounter die hard op de prijs speelt, maar het zit volledig in ons DNA. We zijn een van de weinige retailers die kunnen claimen dat we zo’n duurzaam assortiment hebben, net door ons uitgekiende aanbod. Onze vis voldoet 100% aan de internationale standaarden MSC en ASC, maar in grote supermarkten kan dat onmogelijk, omdat het aanbod zo groot is. We zijn bovendien de eerste retailer die duurzaamheid integreert zonder meerkost. Onze tomatenproducent investeerde zelf zwaar in groene energie en hergebruik van water waardoor hij de productiekosten kon verlagen. Efficiënt omgaan met middelen - of het nu met water, met stroom of met voedsel is, past bij ons als smart discountbedrijf.”

Impact van België tot Ghana

En het is die verduurzaming van het aanbod die Lidl sinds 2016 in een transparante strategie giet. Die is onder meer gebaseerd op een rigoureuze meting van Lidl's CO2-voetafdruk die de supermarktketen over de hele keten bekijkt, dus ook bij de leveranciers. Daarom betrekt Lidl zijn leveranciers actief door langs te gaan met klimaatexperts.

De supermarktketen werkt onder meer ook met internationale standaarden en labels zoals het MSC, ASC en Beter Leven om zijn doelstellingen door te trekken in heel de toeleveringsketen. Om ervoor te zorgen dat die ambities in lijn liggen met het klimaatakkoord van Parijs, valideert Lidl ze met het Science Based Targets initiative, waarmee bedrijven wereldwijd wetenschappelijk onderbouwde duurzaamheidsdoelstellingen aangereikt krijgen.

De supermarktketen heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan zijn nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen voor de komende vijf jaar. Het verlegt de lat voor sommige thema’s en voegt met water, biodiversiteit en lokale verankering drie nieuwe en prangende thema’s toe waarop het extra zal inzetten. Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl mocht in februari van dit jaar nog de prijs voor Nederlandstalige CSR Professional of the Year 2020 in ontvangst nemen voor de implementatie van de strategie in het bedrijf.

Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl: “We rapporteren heel transparant over elke stap die we zetten: iedereen kan zien wat de doelstellingen zijn, hoe we het meten, welke progressie we maken en of we op de juiste weg zijn. Zo verkoopt Lidl België bijvoorbeeld sinds 2017 uitsluitend nog varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk voor diervriendelijker vlees. Met onze doelen gaan we voor impact in België doorheen onze hele keten en soms zelfs met gevolgen voor de hele onderneming. Zo wordt het Belgische idee van de eerlijke Way to Go-chocolade, nu ook al bij Lidl in 26 andere landen in Europa verkocht. Wat een immense impact heeft voor de cacaoboeren in Ghana.”
Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl

Nieuwe 2025-doelstellingen voor thema’s water, biodiversiteit en lokale verankering

• Water

Lidl België verbindt zich ertoe zijn watervoetafdruk in kaart te brengen, de specifieke ketens met een hoog risico (bijvoorbeeld groenten en fruit) te bepalen en op basis daarvan actieplannen te ontwikkelen.

Biodiversiteit
​Tegen 2025 zal Lidl België zijn totale impact op de biodiversiteit kunnen meten en evalueren, met bijzondere aandacht voor de hotspots in de toeleveringsketen.

Landbouw van de toekomst
​Lidl België wil een actieve rol spelen in de overgang naar duurzame en innovatieve systemen voor voedselproductie en wil tegen 2025 in België lokale proefprojecten ontwikkeld hebben.

• Lokale verankering

Lidl België zet zich in om de lokale verankering van zijn winkels te vergroten door lokale projecten waarbij de lokale winkelmedewerkers en de buurt actief betrokken worden.

Wil je meer weten? Klik hier om de duurzaamheidsstrategie 2020-2025 te lezen

Enkele behaalde doelstellingen van de afgelopen jaren

• Varkensvlees

Lidl verkoopt sinds 2017 uitsluitend nog ‘1 ster Beter Leven’-varkensvlees. Dieren onder het ‘Beter Leven’-keurmerk, uitgereikt door de Nederlandse Dierenbescherming, hebben meer ruimte en afleidingsmateriaal en kunnen beter hun natuurlijk gedrag uitoefenen. Een grote stap richting diervriendelijker vlees.

• Verse en diepgevroren vis

Alle diepvries- en verse visproducten bij Lidl België dragen sinds 2018 een MSC- of ASC-keurmerk. Dat betekent dat de vis op een duurzame manier gevangen of op een verantwoorde manier gekweekt is en dus met respect voor omgeving en milieu.

• ‘Way to Go!’-chocolade

Naast de klassieke Fairtrade-chocolade lanceerde Lidl België eind 2019 samen met Fairtrade, Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en coöperatie Kuapa Kokoo zijn eigen ‘Way to Go!’-chocolade. Via de verkoop van die tabletten betaalt de supermarkt de cacaoboeren bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie een extra premie die rechtstreeks wordt geïnvesteerd in projecten op het terrein. Het Belgische idee van de eerlijke Way to Go-chocolade wordt nu ook al bij Lidl in 26 andere landen in Europa verkocht. Wat een immense impact heeft voor de cacaoboeren in Ghana.

• Laadpalen

Wie elektrisch rijdt, kan al op een op de drie winkelparkings van Lidl gratis zijn wagen of fiets opladen terwijl hij boodschappen doet. De supermarktketen heeft op dit moment al 198 snellaadpunten geïnstalleerd aan 97 winkelparkings. Begin juni wordt het 200ste laadpunt of de honderdste laadpaal in gebruik genomen, want elke snellaadpaal bevat twee stekkers.

• Plastic

Lidl gebruikte in 2020 ruim 105 ton minder plastic door slimmer te verpakken. Tegen 2025 zijn alle huismerkverpakkingen van de supermarktketen recycleerbaar en gaat het voor een plasticreductie met minstens 20%

• Klimaatconsultants naar leveranciers

Lidl België stuurt voortaan klimaatconsultants naar zijn belangrijkste leveranciers om hen te helpen hun CO2-uitstoot te verminderen. Tegen 2030 wil de supermarktketen 36% CO2-uitstoot reduceren doorheen de hele waardeketen.

• Good Taste, Zero Waste

Lidl lanceerde het initiatief in 2020 om voedselverlies tegen 2025 met 50% te verminderen. Producten die op datum zijn worden ‘s avonds voor een prikje verkocht. De inkomsten gaan naar de Belgische Federatie van Voedselbanken.

CSR