Lidl rust 5 winkels uit met publieke AED

Automatische Externe Defibrillator

Lidl installeert AED-toestellen voor publiek gebruik in 5 filialen. Het gaat om een proefproject in samenwerking met de vzw HeartSaver. De filialen van Evere, Gilly, Melle, Neerpelt en Elsene beschikken vanaf vandaag over een publieke AED/Hartstarter die 24/7 beschikbaar is voor iedereen. Als dit proefproject positief geëvalueerd wordt, zullen nog andere Lidl locaties volgen.

AED toestellen toegankelijk voor iedereen.

"Dankzij deze publieke AED toestellen kunnen klanten, passanten en buurtbewoners in geval van een plotse hartstilstand snel geholpen worden. Dit kan levens redden. De toestellen zijn daarom zo geplaatst dat, in geval van nood, ze dag en nacht toegankelijk zijn voor iedereen." aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl.

Personen uit alle leeftijdscategorieën kunnen een plotse hartstilstand krijgen. Elk jaar zijn er in België 10 à 11.000 mensen het slachtoffer van een plotse hartstilstand buiten het ziekenhuis. Minder dan 10% overleeft dit. Door snel borstcompressies en defibrillatie (met de AED) op te starten - idealiter binnen de 4 minuten na de hartstilstand - kan men de overlevingskans van het slachtoffer aanzienlijk verhogen tot 60%.

"Dagelijks komen duizenden klanten bij ons over de vloer, we hebben dan ook geen seconde getwijfeld om samen met HeartSaver dit proefproject op te starten. Als dit project positief geëvalueerd wordt, zullen we nog meer filialen met dergelijke hartstarters uitrusten." Aldus Isabelle Colbrandt.

“vzw HeartSaver draagt het initiatief van Lidl een warm hart toe. Er zijn veel te weinig publieke hartstarters in België in vergelijking met de ons omringende landen. Door meer publieke hartstarters, 24/7 bereikbaar te maken in woonwijken en op plaatsen waar veel volk komt, kan men snel ingrijpen bij een plotse hartstilstand en dus veel extra levens redden. Iedereen weet waar zich de lokale Lidl supermarkt bevindt. Naast andere locaties is de supermarkt dan ook een ideale referentielocatie bij uitstek om een publieke hartstarter te plaatsen.” aldus Luc Ketele, Dagelijks Bestuurder van HeartSaver.

HeartSaver

HeartSaver is een vzw die ervoor ijvert om het aantal publiek beschikbare hartstarters (AED’s) in België drastisch te verhogen door bewustmaking van lokale en regionale besturen, industrie, sportclubs, onderwijsinstellingen e.a.

Additioneel organiseert HeartSaver AED Fundraising Schoolprojecten om aan zo veel mogelijk scholen een hartstarter BUITEN te plaatsen die 24/7 bereikbaar is, zodat niet alleen de schoolcampus meer “heartsafe” wordt, maar ook de omliggende woonwijken.

Luc Ketele Oprichter & Dagelijks Bestuurder HeartSaver, HeartSaver
Luc Ketele Oprichter & Dagelijks Bestuurder HeartSaver, HeartSaver