Lidl lanceert “super(h)eerlijke” koffie van eigen huismerk Way To Go!

Koffieboeren uit Honduras krijgen van Lidl rechtstreeks vergoeding voor bonenteelt

Na het succes van hun “supereerlijke” chocolade, brengt Lidl nu ook “ontzettend (h)eerlijke” koffie van hun duurzame merk “Way To Go!” op de markt. Lidl werkt hiervoor rechtstreeks samen met de vrouwelijke koffieboeren van de coöperatie Comsa in Honduras. Per verkocht pak koffiebonen geeft de supermarktketen extra financiering bovenop de bestaande Fairtradepremie, waarmee het initiatief van Lidl een stap verder gaat dan de klassieke Fairtradeproducten. Het is de eerste eerlijke koffie van Lidl onder het eigen huismerk.

Fairtrade vormt al jaren de brug tussen lokale producenten en (internationale) retailers om te garanderen dat een product ook in sociaal en ecologisch verantwoorde omstandigheden is gemaakt. In 2019 besloot Lidl nog een stap verder te gaan door het eigen initiatief “Way To Go!” op te richten en onder dezelfde merknaam samen met lokale producenten duurzame producten op de markt te brengen. Zo startte de supermarktketen in 2019 met de verkoop van een unieke chocolade, waarmee de supermarktketen rechtstreeks ondersteuning biedt aan cacaoboeren in Ghana. Die samenwerkingsformule is een succes, want doordat de chocolade in reeds 26 landen is opgenomen in het assortiment van Lidl, steunt de supermarktketen momenteel al 2128 cacaoboeren bij het investeren in verschillende sociale projecten door de extra premie.

“We zijn heel trots dat ons eigen Way To Go!-merk aanslaat. Dat getuigt vooral van een bewustzijn én een sterke wil om eerlijk te kopen bij onze klanten. We zijn dan ook blij dat we door het succes ons merk nu kunnen uitbreiden naar de koffiesector.”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl België & Luxemburg.

Koffiebonen uit Honduras

Voor de “Way To Go!”-koffie werkt Lidl samen met Fairtrade en de coöperatie Comsa uit Honduras, waar naast mannelijke koffieboeren ook honderden vrouwen bij zijn aangesloten. Samen zorgen ze voor de teelt van de koffiebonen die nu via Lidl verdeeld worden. Per verkocht pak koffiebonen krijgen zij van Lidl vijftig eurocent bovenop de bestaande Fairtradepremie. Daarnaast investeert Lidl ook in verschillende projecten van de coöperatie; het duurzaam en klimaatresistent beheersen van de koffieplantages, het aanpassen van het oogstproces aan de klimaatveranderingen en het verder diversifiëren van hun inkomsten.

We geloven heel sterk in het Comsa-initiatief en willen hen dan ook alle kansen geven om verder te groeien. We vinden het mooi hoe Comsa zich specifiek inzet om de gelijkheid van mannen en vrouwen te verbeteren. Dat is immers nog vaak een factor in eerlijke handel die moeilijk te traceren is. Met ons nieuwe koffie-initiatief investeren we in de lokale gemeenschap en nemen we actief deel aan het verbeteren van hun levens- en werkomstandigheden. We hopen dan ook dat de koffie bij veel mensen in de smaak valt want elk kopje helpt hen een stap vooruit!”, Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl België & Luxemburg.
“44% van de kleinschalige koffieboeren leeft in armoede en verdient minder dan 3,20 USD per dag”, stelt Koen Van Troos van Fairtrade Belgium. “Tegelijk krijgen ze te maken met tal van uitdagingen zoals klimaatverandering, die ze maar moeilijk de baas kunnen door een gebrek aan middelen. Projecten als de "Way to Go!"-koffie zijn dan ook niet enkel belangrijk, eerder noodzakelijk om ervoor te zorgen dat koffieboeren een leefbaar inkomen krijgen”.

De koffiebonen van “Way To Go!” worden verkocht in zakken van 1 kilogram aan €9,99 in twee variëteiten: caffè crema en espresso. De koffie is te koop in alle winkels vanaf 1 oktober.

Lifestyle Conso CSR