Lidl introduceert de Eco-score in zijn winkels

Op maandag 2 augustus brengt supermarktketen Lidl het 'Eco-score'-label aan op een honderdtal voedingsproducten. Dit label geeft in één oogopslag en heel transparant informatie over de milieu-impact van een product. Zo kunnen klanten ervoor kiezen om duurzamere aankopen te doen. In totaal nemen 171 Lidl-winkels de Eco-score over.

De Eco-score is momenteel een zeer degelijke onafhankelijke methode om de duurzaamheid van een product te beoordelen. Op basis van de levenscyclus en criteria als certificering, herkomst of verpakking kent dit label producten een code met een kleur en een letter toe, gaande van donkergroen A (kleine impact) tot rood E (grote impact).

Duurzamere boodschappen

”Via de Eco-score kunnen onze klanten op basis van transparante en betrouwbare informatie snel zien hoe duurzaam een honderdtal voedingsproducten zijn. Op die manier kunnen ze ervoor kiezen om duurzamere aankopen te doen. In de toekomst willen we ook de milieu-impact van onze producten optimaliseren op basis van de criteria van de Eco-score," legt Isabelle Colbrandt, Woordvoerster Lidl België, uit.

Het bedrijf draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en wil de meest duurzame discounter van verse producten in België worden. "Tegen 2025 willen we onze klanten ook meer transparantie bieden over de sociale, milieu- en gezondheidsimpact van onze producten en hen in staat stellen om de juiste keuzes te maken. Een begrijpelijk duurzaamheidslabel als de Eco-score brengt ons dichter bij onze doelstelling en CSR-visie," vervolgt Isabelle Colbrandt.

De Eco-score is te zien op de prijsetiketten van een honderdtal producten. Het label wordt gebruikt voor bepaalde groepen huismerkartikelen zoals zuivelproducten, thee of koffie.

Evaluatie van de Eco-score

De komende maanden evalueert de supermarktketen het gebruik van de Eco-score. “Alvorens het initiatief uit te breiden, willen we de tijd nemen om te weten wat klanten en andere betrokken partijen van de Eco-score vinden,” besluit Isabelle Colbrandt.

CSR