Lidl houdt producten vers dankzij 7.200 zonnepanelen op distributiecentrum Sint-Niklaas

Supermarktketen investeert 1.600.000 euro in eigen energievoorziening

Sinds dit weekend haalt het distributiecentrum van Lidl in Sint-Niklaas zijn energie uit 7.200 zonnepanelen, wat overeenkomt met het jaarlijkse verbruik van 600 gezinnen. De supermarktketen wil tegen 2020 minstens 12,5% van zijn energieverbruik zelf voorzien via hernieuwbare energie. Met de plaatsing van de zonnepanelen in Sint-Niklaas schakelt Lidl een versnelling hoger om dat doel te behalen.

Het distributiecentrum van Lidl in Sint-Niklaas bevoorraadt in totaal zo’n tachtig winkels in de provincies Oost- en West-Vlaanderen en is daarmee één van de grootste centra van de supermarktketen in ons land. Omdat zo’n groot distributiecentrum traditioneel ook een hoog energieverbruik heeft, wil Lidl dat vergroenen via hernieuwbare energie.

Het bedrijf plaatste daarom 7.200 zonnepanelen op het distributiecentrum van Sint-Niklaas. Goed voor 1.730 MegaWattuur per jaar ofwel de energie die nodig is om ruim 600 gezinnen een jaar lang van elektriciteit te voorzien. Het project is goed voor een investering van 1.600.000 euro.

“Het klimaat is meer dan ooit een hot topic. Als we onze ecologische voetafdruk willen verminderen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Als internationale winkelketen willen we daar een voorbeeldrol in opnemen. We zullen de stroom van de 7.200 zonnepanelen als energiebron gebruiken voor onder meer onze industriële koeling, airco en verlichting. Zo kunnen we liefst 33% procent van ons energieverbruik van het distributiecentrum in Sint-Niklaas dekken.”

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl

270.000m2 aan zonnepanelen voor eigen energie

Lidl wil tegen 2020 minstens 12,5 procent van zijn energieverbruik zelf voorzien via hernieuwbare energie. Met in totaal 19.120 zonnepanelen draaien drie van de vijf distributiecentra nu al deels op zonne-energie. En ook voor de winkels is de supermarktketen goed op weg om in de toekomst volledig op de kracht van de zon te rekenen, met in totaal 34.000 zonnepanelen.

“Begin 2016 hadden we slechts vier winkels met zonnepanelen. Eind 2016 waren dat er al 24 en ons doel is om dit aantal stevig op te krikken door elk jaar ongeveer een twintigtal filialen te voorzien van zonnepanelen.

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl

Minister Lydia Peeters: “Nood aan zulke voorbeelden”
Belgen die hun inkopen doen bij de supermarktketen kunnen ook rechtstreeks genieten van de door Lidl geproduceerde groene energie. Sinds 2015 installeerde Lidl 37 elektrische laadpalen op de parkings van enkele filialen. Tegen eind volgend jaar moeten 100 winkels uitgerust zijn met oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto’s. Ook Vlaams minister van Energie Lydia Peeters steunt de inspanningen van Lidl.

“De energietransitie heeft nood aan grotere hernieuwbare energieprojecten zoals dit bij Lidl in Sint-Niklaas. Het zonnepark van 7.200 panelen op het dak van hun distributiecentrum maakt niet alleen een groot verschil voor de energiefactuur van het bedrijf, maar ook voor het halen van de Vlaamse hernieuwbare energiedoelstellingen. Daarnaast zet Lidl ook in op het plaatsen van laadpunten op haar parkings. Zulke voorbeelden hebben we nodig in Vlaanderen om bedrijven die nog aarzelen over de streep te trekken.”

Lydia Peeters, Vlaams minister van Energie

Economie CSR