Lidl herinnert klanten aan social distancing via fluohesjes

Supermarktketen Lidl voert extra veiligheidsmaatregelen in om personeel en klanten te beschermen in de strijd tegen het coronavirus. Medewerkers die rekken vullen en door de gangen moeten lopen, zullen voortaan fluohesjes dragen met opschrift om klanten eraan te herinneren minstens anderhalve meter afstand te houden. “Als klanten druk in de weer zijn om hun inkopen te doen, durven ze de regels rond social distancing weleens te vergeten. De hesjes kunnen hen daaraan herinneren omdat je ze op ooghoogte ziet.”

We leven met z’n allen de meeste ingevoerde maatregelen om het bezoek aan supermarkten vlotter te laten verlopen goed na. Dat blijkt uit een rondvraag van Lidl bij hun winkelverantwoordelijken. “De meeste klanten respecteren de beperking op het aantal klanten per winkel en de voorrang voor ouderen en zorgverstrekkers”, vertelt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt.

Op ooghoogte

De richtlijn om een winkelkar afstand te houden, kan beter. Lidl neemt daarom een extra maatregel om mensen daarop te blijven wijzen. Medewerkers die rekken vullen en zich in de gangen tussen klanten bevinden, zullen voortaan opvallende fluohesjes dragen. Via het opschrift op de hesjes vraagt de supermarktketen om minstens anderhalve meter afstand te houden. “Als klanten in de weer zijn om hun inkopen te doen, durven ze de richtlijnen rond social distancing weleens vergeten. De hesjes kunnen hen daar opnieuw op wijzen omdat ze opvallen én je ze op ooghoogte ziet.”

Ontsmettingspompjes

Aan elke winkel hangen voortaan ook pompjes met ontsmettingsgel waarmee klanten hun handen kunnen ontsmetten. Lidl nam al tal van maatregelen om de medewerkers en klanten te beschermen en de veiligheid te vrijwaren. Zo voerde de supermarktketen extra poetsbeurten in voor onder meer winkelkarren, kassa’s, betaalterminals en handgrepen en aan de ingang laten stewards slechts een maximaal aantal klanten gelijktijdig toe. Daarnaast zijn alle kassa’s in de filialen voorzien van een plexi-beschermingswand en vraagt Lidl om elektronisch of contactloos te betalen. Brood en andere afbakproducten worden op voorhand gesneden en in zakken gestoken om de hygiëne maximaal te bewaren. Voor de medewerkers zijn uiteraard ook handgel, handschoenen en spatmaskers die het hele gezicht bedekken ter beschikking.