Statement: Lidl gaat schouders zetten onder ketenoverleg

Voorbije dagen is Lidl uitgebreid in overleg gegaan met de landbouwers. Op meerdere plaatsten in het land werd actie gevoerd, ook aan één van de distributiecentra van Lidl.

Hendrik Van Wilderode, directeur inkoop Lidl België: “We kunnen natuurlijk niet enthousiast zijn over de acties van de landbouwers aan ons distributiecentrum, maar we begrijpen hun standpunt wel. De voorbije dagen hebben we met veel landbouwers gepraat in Vlaanderen en Wallonië. Het kan niet de bedoeling zijn dat de boeren, de eerste schakel in onze voedselketen, om vele redenen zoals regelgevingen en investeringskosten ongerust zijn over hun toekomst.

Wij gaan deze redenen niet kunnen oplossen of aanpassen, dat is een taak voor de overheid, maar we kunnen wel samen met de hele keten tot oplossingen komen zodat er een correcte prijs betaald wordt aan elke schakel in de keten. Dat is de enige duurzame manier om samen te werken, en duurzaam in de ruime betekenis van het woord.”

Lidl wil aan de kar trekken

“Wij willen aan die kar trekken. We willen samen met de landbouw, onze sectorfederatie Comeos, de voedingsindustrie en de overheid zoeken naar een mechanisme dat fair is voor de hele sector.

We zijn niet de grootste speler in de markt, maar we hebben wel al kunnen aantonen dat onze aanpak via de korte keten werkt. Door zoveel mogelijk Belgisch en rechtstreeks bij de boeren en telers aan te kopen hebben we ervaren dat dit niet enkel de kwaliteit en versheid ten goede komt, maar ook de prijs betaald in de keten.

Daarnaast hebben we ook in het verleden al een mechanisme op poten gezet, samen met de varkenssector, om de prijs van het varken te verhogen toen hun markt instortte.

Die ervaringen uit de sector moeten gedeeld en verbeterd worden, aldus Van Wilderode.”