Lidl gaat open en bloot en giet duurzaamheidsresultaten in toegankelijk en glossy magazine

Liefst 9 op de 10 Belgen gelooft duurzaamheidsclaims van bedrijven niet omdat ze niet gedetailleerd of eerlijk genoeg zijn, bleek onlangs uit een studie. Daar wil Lidl verandering in brengen. Onder de vorm van een fris en toegankelijk magazine geeft de supermarktketen transparant uitleg bij de duurzame acties die het ondernam doorheen de hele waardeketen. Lidl streeft 60 meetbare duurzaamheidsdoelstellingen na, waarvan de status één voor één onder de loep wordt genomen.

Liefst 91% van de Belgen gelooft duurzaamheidsclaims van bedrijven niet, bleek onlangs uit een studie van Wim Vermeulen (Bubka), professor Gino Verleye (UGent) en Ivox. Dat dit gebeurt bij campagnes die aan greenwashing doen, lijkt logisch, maar ook andere campagnes worden niet geloofd omdat ze te weinig gedetailleerd of niet eerlijk genoeg zijn, of door het gebrek aan urgentie of gedeelde waarden.

Lidl wil zo transparant en toegankelijk mogelijk communiceren over de duurzame stappen die het zet. Daarom publiceert de supermarktketen de resultaten van haar duurzaamheidsstrategie 2019 – 2020 nu in een inspirerend magazine dat toont hoe slim het de afgelopen twee jaar heeft ingezet op duurzaamheid en waar het nog stappen te zetten heeft.

Enkele sprekende cijfers uit het duurzaamheidsmagazine

• Een stijging van 274% van het duurzaam aanbod tussen 2015 en 2020
  • Dit betekent dat 1 op 5 Lidl producten duurzaam gecertificeerd is
  • Het gebruik van plastic bij huismerkproducten is verminderd met 9,3%
  • 200 gratis laadpunten waar groene stroom kan getankt worden
  • Een omzetgroei van +151% op de diervriendelijkere producten
  • Recyclage van 931 ton plastic per jaar

Boudewijn van den Brand, CEO Lidl België en Luxemburg: “Met dit magazine willen we vooral transparant zijn naar iedereen. We zijn heel erg fier op de grote stappen die we al gezet hebben, maar we willen gerust ook toegeven dat we op dit moment nog niet overal al op het punt staan waar we uiteindelijk willen geraken. We vinden het belangrijk dat iedereen de voortgang van onze concrete ambitie kan volgen. Aan de hand van 60 vooropgestelde doelstellingen willen we onze hele waardeketen zo duurzaam mogelijk organiseren. En dit met één duidelijke visie: een positieve impact creëren voor de klanten, de medewerkers, business partners, milieu én maatschappij.”

Het succesverhaal van Way To Go!

In 2019 ontwikkelde Lidl België samen met Fairtrade, Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en de Ghanese coöperatie Kuapa Kokoo de Way To Go chocolade, een nog eerlijker alternatief dan de klassieke Fairtrade-chocolade. Via de verkoop van de chocoladetabletten betaalt de supermarktketen de cacaoboeren bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie een extra premie die rechtstreeks wordt geïnvesteerd in projecten op het terrein.

Het concept sloeg zo goed aan, dat de repen nu verkocht worden in bijna alle landen waar Lidl actief is en heeft dit positieve impact op duizenden boeren.

Good Taste, Zero Waste

Door het ‘Good Taste, Zero Waste’ programma kon Lidl in 2020 maar liefst 1979 ton voedselverspilling vermijden. Klanten kopen tegen bodemprijzen verse en beschadigde producten, waarvan de houdbaarheidsdatum dezelfde dag nog verstrijkt. Met deze resultaten is Lidl goed op weg om tegen 2025 de voedselverspilling met 50% te verminderen. Bovendien wordt de opbrengst van het ‘Good taste, Zero Waste’ programma geschonken aan de Belgische Federatie van Voedselbanken. Zo kon Lidl in 2020 €265.000 schenken dankzij het GTZW programma.

Ontdek deze en alle andere duurzame initiatieven van Lidl in het duurzaamheidsmagazine.

Benieuwd naar onze duurzame ambities voor de komende jaren? Klik hier: duurzaamheidsstrategie 2020-2025.