Lidl België implementeert ambitieuze proteïnestrategie en verlaagt permanent de prijzen van plantaardige producten

Als blijk van haar engagement om bewuste en duurzame voedingskeuzes te bevorderen, kondigt Lidl België vandaag aan dat het haar verkoop van plantaardige eiwitproducten wil verdubbelen tegen 2030. Vanaf 15 mei kunnen klanten tevens profiteren van aanzienlijke permanente prijsverlagingen op het assortiment plantaardige eiwitproducten. Volgens een nieuwe studie geven vier op tien Belgen namelijk aan meer vegetarische en/of veganistische producten te kopen als deze goedkoper zouden zijn. Ook zal het aanbod aan plantaardige producten worden uitgebreid. Met deze maatregelen wil Lidl de stap naar plantaardige voeding laagdrempeliger maken voor iedereen.

Als foodretailer bereikt Lidl België dagelijks duizenden klanten met haar producten. Deze voedingskeuzes hebben een grote impact op het klimaat, de biodiversiteit en de gezondheid. Daarom wil Lidl België haar verantwoordelijkheid nemen en het beste aanbod voor een bewuste en duurzame levensstijl tegen de lage Lidl prijzen aanbieden.

Permanente prijsverlaging van de plantaardige producten

Lidl wil het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten wegwerken om plantaardige keuzes toegankelijker te maken voor alle consumenten. Vanaf 15 mei verlaagt de supermarktketen permanent de prijzen van de plantaardige eiwitproducten tot het niveau van de dierlijke variant. Een recente studie van iVox in opdracht van Lidl België wijst namelijk uit dat meer dan vier op de tien Belgen (42%) aangeeft dat ze meer vegetarische en/of veganistische producten zouden kopen als ze goedkoper waren. De helft van de ondervraagden (49%) is ervan overtuigd dat de vervangers ook effectief duurder zijn dan hun variant op basis van dierlijke eiwitten.

Ines Verschaeve, Project Manager CSR Inkoop bij Lidl België, vertelt enthousiast over Lidl's vooruitstrevende visie: "Eiwitten zijn essentieel voor ons welzijn, of ze nu van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. Plantaardige eiwitten hebben een positieve impact op zowel mens als milieu. Door de prijzen van de plantaardige alternatieven te verlagen tot hetzelfde niveau van de dierlijke variant, willen we dat de klant gemakkelijker de keuze kan maken voor een plantaardig alternatief."

ProVeg vzw, de organisatie die alle Belgen stimuleert om meer plantaardig te eten, juicht dit initiatief van Lidl toe. "Door hier zo duidelijk op in te zetten, neemt Lidl het voortouw." zegt Fien Louwagie , Teamlead Communicatie en Publiekswerking bij ProVeg. "We weten dat het prijsverschil, of de perceptie ervan, een van de drempels is om vaker voor plantaardig te kiezen. Door dit weg te werken en volop in te zetten op een uitgebreider aanbod en de klanten mee te nemen in dit verhaal, neemt Lidl de verantwoordelijkheid als retailer. We hopen dat dit anderen aanzet om hier ook duidelijke keuzes in te maken."

Een ruimer plantaardig aanbod

Naast een verlaging van de prijs, wil Lidl België haar klanten ook een bredere keuze geven. De supermarktketen streeft ernaar om tegen 2030 het aandeel van haar plantaardige eiwitbronnen aanzienlijk te verhogen naar 20%. Die uitbreiding van het plantaardige assortiment omvat een verscheidenheid aan peulvruchten, zaden en veganistische opties ter vervanging van vlees, eieren en vis. Daarnaast wil Lidl ook het aandeel alternatieve zuivelproducten optrekken tot 10%.

Het aanbod van Vemondo, het huismerk die de vegetarische en veganistische producten van Lidl bundelt, telt ondertussen zo’n 23 artikelen in het vaste assortiment. In de actieweken wordt dit aanbod regelmatig aangevuld met tijdelijk vegan producten.

Een nieuwe norm stellen

Lidl is de eerste Belgische supermarktketen die een door het WWF ontwikkelde methodologie toepast voor het meten van eiwitten om het aandeel plantaardige en dierlijke eiwitten te bepalen. De supermarktketen heeft al haar voedingsmiddelen zorgvuldig geanalyseerd en hun gehalte aan plantaardige eiwitten per kilogram bepaald. Die informatie zal nu op een transparante manier aan de klanten worden verstrekt.

Lidl's streven naar een bewust en duurzaam voedingspatroon is ook in lijn met het 'Planetary Health Diet’, gezonde voedingsadviezen voor de mens die ook goed zijn voor de planeet, resulterend uit het onderzoek van EAT-Lancet. De studie is uniek in die zin dat ze als eerste gezondheid en duurzaamheid combineert. Op basis van deze richtlijnen zouden we de wereldbevolking tegen 2050 van een gezond en duurzaam dieet kunnen verzekeren.

De vernieuwende initiatieven van Lidl België wijzen de weg naar een duurzamere toekomst met een optimale prijs/kwaliteitsgarantie.