Katervrije bio Prosecco nu ook in België te koop via lidl-shop.be

Minder sulfiet dus minder kans op hoofdpijn

De vraag naar de katervrije bio Prosecco was groot toen Lidl Nederland deze enkele maanden geleden op de markt bracht. Het lage sulfietgehalte in deze Prosecco vermijdt een onaangename kater de dag erop. Deze Spumante  maakt deel uit van een tijdelijk uitgebreider bio assortiment in alle Lidl filialen in België. De Organic Prosecco Spumante is te koop via de webshop van Lidl (lidl-shop.be) en kost 7,99 euro per fles (75 cl).

Minder sulfieten

Deze biologische Prosecco bevat minder sulfieten dan vergelijkbare wijnen en daardoor is de kans op hoofdpijn een pak kleiner. Sulfieten zorgen namelijk voor een langere houdbaarheid van wijnen, maar veroorzaken ook hoofdpijn bij een verhoogde consumptie, zeker bij wie hier gevoelig voor is.

Smaak

Deze schuimwijn toont zich zacht goudgeel in het glas, met aroma's van perzik en peer. Strak en fris met florale tonen en een zoete toets op de achtergrond. Bio betekent zorgvuldig werk in de wijngaard, organische bemesting en enkel als het nodig is, natuurlijke gewasbescherming zonder herbiciden.

Over het wijngebied

Deze schuimwijn is gemaakt in Veneto, een heuvelachtige streek met veel wijngaarden. Het is een oud wijngebied; al in de Romeinse tijd werden hier volop druiven geteeld voor de wijnbouw. Veneto is met een gemiddelde jaarlijkse productie van 7 miljoen hectoliter wijn de grootste wijnleverancier van Italië en biedt bovendien ook de meest diverse wijnen aan.

Aan Prosecco is in 2009 de status DOCG (Denominazione di Origine Controllata e Garantita) toegekend. Op hetzelfde moment is ook een DOC (Denominazione di Origine Controllata) gecreëerd voor Prosecco die wordt gemaakt in vijf provincies van Veneto en vier van Friuli. Deze status is het resultaat van de wijnkwaliteit in deze regio, waar de steile heuvels en het ideale klimaat uitstekend zijn voor het verbouwen van de gleradruif.

Over de druifsoorten

Glera: Glera is een Italiaanse druifsoort die gebruikt wordt om prosecco te produceren. Lange tijd werd de naam glera niet meer gebruikt, en werd de druif simpelweg 'prosecco-druif' genoemd.

Het gebruik van de naam ‘glera’ is weer belangrijk geworden in 2009 bij de toekenning van de DOCG- en DOC-status. Deze druif heeft een goudgele schil en een delicate fruitige, droge tot halfzoete smaak. Ze is laat rijp: de volledige rijpheid wordt pas bereikt tussen half en eind oktober.

Serveertemperatuur: Drink deze bubbels bij de ideale serveertemperatuur van 8-10°C.

Aanbeveling: Een perfecte begeleider van schaal- en schelpdieren of als aperitief.

Organic Prosecco Spumante is te koop via de webshop van Lidl en kost 7,99 euro per fles (75 cl).

Aanbod