Een gelijke start voor élke leerling

Brooddoosnodig en Lidl bundelen krachten voor voedzame schoolmaaltijden met ‘Goed Begonnen’ campagne

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Voor veel kinderen betekent dit vrienden terugzien en elkaars zomeravonturen delen, maar voor 1 op de 4 kinderen betekent het ook naar school gaan met een weinig voedzame brooddoos. Daarom ondersteunt Lidl, samen met Panos, ‘Brooddoosnodig’, een initiatief van Enchanté vzw, tijdens de ‘Goed Begonnen’ campagneweek van 2 tot en met 6 september. De campagne heeft als doel om het belang van voedzame maaltijden voor gelijke ontwikkelingskansen voor élke leerling onder de aandacht te brengen. Want leren en spelen doe je niet op een lege maag.

Goed Begonnen campagne

Onderzoek toont aan dat leren, spelen en concentreren met een lege maag niet lukt. Daarom trekt Brooddoosnodig in de week van 2 tot en met 6 september langs 11 van hun 17 Brooddoosnodig-steden (Gent, Sint-Truiden, Mol, Maldegem, Vilvoorde, Roeselare, Diest, Brugge, Kortrijk, Brussel en Asse) om zo het belang van voedzame maaltijden voor élke leerling in de kijker te zetten.

“Tijdens de ‘Goed Begonnen’ campagneweek komen alle leerlingen van de 11 scholen met een lege brooddoos naar school. Samen met enkele bekende en geëngageerde ambassadeurs, het scholenteam, een pak vrijwilligers en onze partners Lidl en Panos vullen we hun brooddoos of bieden we hen een voedzaam tussendoortje aan.” - Kim Swyngedouw, coördinator Brooddoosnodig bij Enchanté vzw

Gezonde voedingswaren voor iedereen

Ook Lidl erkent het belang van verse voeding en wil deze voor iedereen toegankelijk maken. Daarom schonken zij het voorbije jaar €30.000 aan Brooddoosnodig in de vorm van aankoopbonnen die gebruikt kunnen worden in alle Lidl-winkels. De deelnemende scholen krijgen hiermee de vrijheid om een initiatief uit te werken dat past binnen hun mogelijkheden. Naast de financiële ondersteuning, sponsort Lidl ook de Goed Begonnen campagne van gezonde voedingswaren.

“Kinderen die met honger op de schoolbanken zitten, dat laat niemand onberoerd. Vanuit onze maatschappelijke rol zetten we ons graag in voor dit project. Lidl draagt Brooddoosnodig een warm hart toe en probeert ook dit schooljaar opnieuw mee het verschil te maken voor de kinderen die het nodig hebben”, aldus Isabelle Colbrandt - woordvoerster Lidl België & Luxemburg.

Over Enchanté vzw

Enchanté is een non-profit organisatie die burgers inspireert om zorgzame gemeenschappen te creëren. Ze maken van solidariteit een evidentie vanuit een rotsvaste overtuiging dat die solidariteit een cruciale voorwaarde is om onze samenleving duurzaam verder vorm te geven. Met hun hartelijke initiatieven, verspreid over heel Vlaanderen, streven ze naar een samenleving die echt lééft en waar iedereen erbij hoort. Want daar kan iedereen ten volle zichzelf zijn.

Ze zetten maatschappelijke uitdagingen op de agenda én empoweren en sensibiliseren burgers, beleid, organisaties, bedrijven om ownership te nemen en deel te zijn van een structurele aanpak. Ze spreken stakeholders aan op hun individuele en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo verbinden ze spelers die bij aanvang mogelijk geen connectie zien, creëren ze sterke netwerken en maken ze als samenleving het verschil. Daarin ligt hun expertise en die passen ze dagelijks toe in hun eigen projecten Hartelijke Plekken en Brooddoosnodig. ​