Dubbel zoveel Belgische garnaal- en kaaskroketten met de feestdagen

Bij TNS in Eeklo rollen nu dagelijks 240.000 kroketten en hapjes van de band

De eindejaarsperiode is in zicht en dat is traditioneel de drukste periode bij TNS Kroketten in Eeklo. Elke dag rollen er zo’n 240.000 artisanale kroketten en hapjes van de band, die over enkele dagen op de feesttafels moeten liggen. Onder meer supermarktketen Lidl is een belangrijke afnemer voor binnen- én buitenland.

Sinds de afgelopen weken is het alle hens aan dek bij TNS Kroketten in Eeklo. De feestdagen staan voor de deur en dat is de drukste periode van het jaar. Dat voelen ook de 55 medewerkers: “Met de feestdagen voor de deur is het een pak drukker. We draaien overuren om alles op tijd te kunnen leveren. We zitten met een versafdeling en dat vraagt uiteraard meer inspanningen. Maar om de mensen thuis wat werk te besparen doen we dat met plezier erbij”, zegt medewerker Thomas Accoe.

In een normale periode rollen er zo’n 120.000 kroketten en hapjes van de band. Maar met de feestdagen zijn het er dubbel zoveel, liefst 240.000. Zaakvoerder Daphné Aers, ook wel bekend van VTM-programma ‘De Beste Hobbykok van Vlaanderen’, managet het bedrijf, de productie, de aankoop en de verkoop in België en het buitenland nog altijd autonoom.

“De aanloop naar de eindejaarsperiode is voor ons werken, werken en werken. In deze tijd van het jaar maken we vooral garnaal- en kaaskroketten. Maar ook heel veel specialiteiten zoals truffel- en rivierkreeftballetjes en vegetarische hapjes. We werken zoveel mogelijk met Belgische grondstoffen en verwerken regionale producten in onze kroketjes, zoals Filet d’Ardenne, witloof, ham, Herve-kaas en Noordzeegarnalen.”

Daphné Aers, Zaakvoerder TNS

33% naar Lidl

Een van de belangrijkste afnemers van TNS Kroketten is Lidl. TNS levert al tien jaar aan de supermarktketen in België en voorziet ook de exclusieve producten voor het Delicieux-assortiment. Sinds dit jaar exporteert Daphné dankzij Lidl ook naar andere landen. Zo gaat liefst 33% van alle kroketten en hapjes die TNS maakt naar Lidl.

“We werken al een aantal jaren samen met TNS en jaarlijks verkopen we meer dan dertien miljoen kroketten en bouchées. We vinden het belangrijk om met een lokale leverancier samen te werken die net zoals wij ook duurzaamheid voorop stelt. Bovendien groeien we ook samen, want ondertussen levert Daphné al exclusief in zeventien verschillende landen voor Lidl.”

Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl

Aanbod