Consument vindt de weg naar de huismerken bij Lidl

Meer dan de helft van de consumenten gaat op zoek naar goedkope alternatieve voedingsproducten

Onderzoek toont aan dat 53% van de personen die moeilijk rondkomen niet langer alle voedingsproducten kunnen kopen die hij of zij wil. 1 op 2 consumenten gaat op zoek naar goedkope alternatieven, waardoor huismerken populairder zijn dan ooit. Een trend die ook Lidl opmerkt in haar verkoopcijfers. Sinds begin dit jaar zijn 9 op 10 verkochte producten een huismerk, dit is een stijging ten opzichte van de voorbije jaren. De dagdagelijkse huismerkproducten zoals vaatwastabletten, inlegkruisjes en lasagne doen het heel goed.

1 op 2 kiest tijdens winkelen voor goedkope alternatieven

Dat het leven flink duurder is geworden door een stijgende inflatie en groeiende energieprijzen voelt de consument in zijn portemonnee. Meer dan de helft (53%) van de personen die moeilijk rondkomen geven aan niet langer alle voedingsproducten te kunnen kopen die ze willen. Dat blijkt uit een bevraging die Indiville uitvoerde in opdracht van Lidl bij meer dan 1.000 Belgen. Dit betekent dat 1 op 2 consumenten op zoek gaat naar lage prijzen en goedkope alternatieven tijdens het winkelen. 22% van de ondervraagden geven aan reeds bewust te besparen bij de aankoop van voeding. De prijs speelt een cruciale rol in het aankoopgedrag van de consument, waardoor huismerken populairder zijn dan ooit. En dit ziet ook Lidl in de verkoop van haar huismerken.

Dure winkelkar doet voor goedkopere huismerken kiezen

De voorbije twee jaar merkte Lidl dat de verkoop van A-merken langzaam steeg met een procentuele stijging van 11%. Maar sinds het begin van dit jaar kentert deze trend en ziet de supermarktketen dat de verkoop van huismerken er de laatste maanden sterk op vooruit gaat en de huismerken marktaandeel van de A-merken weghappen. 9 op 10 verkochte producten is van een huismerk, wat een stijging is ten opzichte van vorige twee jaren. Het omzetaandeel van Lidl’s A-merken daarentegen kent een procentuele daling van 8%.

Populaire huismerkproducten

Niet voor elke product schakelt de klant over op het huismerk, maar voor heel wat dagdagelijkse basisproducten merkt de discounter dat de verkoop van huismerken aanzienlijk hoger ligt dan de A-merkvariant.

Huismerk

A-merk

Aandeel huismerk in aantal verkochte stuks

Bellarom gemalen koffie dessert

Douwe Egberts gemalen koffie

65%

Chef Select lasagne

Come a casa lasagne

78%

Siempre inlegkruisje

Alldays inlegkruisjes

93%

Dentalux mondwater

Listerine mondwater

73%

Goldessa verse kaas

Philadelphia smeerkaas

66%

“Bij de aankoop van Lidl’s huismerken moet de consument niet inboeten op kwaliteit. We garanderen steeds de hoogste kwaliteit tegen de laagste prijs, waarmee we ons onderscheiden.”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl België.

Lidl-merken besparen op prijs, niet op kwaliteit

Vanaf volgende week lanceert Lidl een campagne met de focus op huismerken, nu prijs voor de consument relevanter is dan ooit. “Het grote prijsvoordeel van huismerken ten opzichte van A-merken zal duidelijk worden aangetoond. In één oogopslag krijgt de consument te zien dat voor de prijs van het A-merk meerdere huismerken kunnen aangekocht worden. Met deze vergelijking willen we onze klanten helpen om budgetvriendelijk te winkelen zonder in te boeten op kwaliteit.”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl België.

Conso