Belgische wafels sterk in trek in het buitenland

Lidl exporteert elk jaar 115 miljoen wafeltjes van Herentalse bakkerij naar 14 landen

Dat wij Belgen dol zijn op Belgische wafels, mag wel duidelijk zijn. Maar ook in het buitenland zijn onze Belgische wafels sterk in trek. Lidl exporteert elk jaar liefst 115 miljoen wafels van Thijs Biscuiterie uit Herentals naar liefst veertien landen. Dat is een stijging van 22% ten opzichte van 2017. Dé topper blijft de Luikse wafel zonder chocolade. Vooral de buurlanden eten de Belgische wafels graag. Daar kunnen ze de vraag maar moeilijk volgen.

Naast frietjes, chocolade en bier zijn ook wafels een typisch Belgisch product. Of het nu Luikse of Brusselse wafels zijn, als vieruurtje of tijdens een wandeling, Belgen lusten die graag. Dat is onder andere te merken aan de gigantische productie wafels voor Lidl: Thijs Biscuiterie in Herentals produceert maar liefst 75 miljoen wafels per jaar voor de 309 Belgische winkels van de supermarkt.

Lidl werkt nu al meer dan 10 jaar samen met Thijs Biscuiterie. De samenwerking barst de laatste jaren uit zijn voegen, want dankzij Lidl kan de Herentalse bakkerij ook naar veertien andere landen exporteren, goed voor liefst 115 miljoen wafels per jaar. “Thijs Biscuiterie produceert zeven verschillende soorten wafels voor Lidl: van softwafels met en zonder chocolade tot Luikse wafels”, vertelt Anne Coen, inkoper Lidl België. “Sinds enkele jaren wordt een groot deel van de productie ook naar veertien landen uitgevoerd naar de filialen van Lidl. Daardoor heeft Thijs Biscuiterie de activiteiten sterk kunnen uitbreiden. Zowel Belgen als buitenlanders smullen van onze Luikse wafels.”

Belgische producten

Lidl zet de laatste jaren sterk in op Belgische producten in de rekken. Liefst 41% van de leveranciers is Belgisch. “We merken dat Belgen heel trots zijn op de producten van hun eigen land. Maar onze Belgische wafels zijn dus ook erg in trek in het buitenland. Vooral onze buurlanden smullen van onze wafeltjes. Daar kunnen we de vraag maar moeilijk volgen”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl.

Economie Conso