Alle bananen bij Lidl zijn Fairtrade

Lidl België schrapt bloedbananen uit het assortiment

Lidl België biedt alleen nog Fairtrade-bananen aan in zijn winkels. Door alleen nog eerlijke bananen aan te bieden, verduurzaamt het 14.000 ton vruchten per jaar, wat meteen een grote impact heeft op het volume Fairtrade-bananen. Lidl is de eerste supermarktketen op de Belgische markt die zo ver gaat. Zeker voor een discounter, die streeft naar een lage prijs, is de omschakeling geen evidentie.

Jaarlijks verkoopt Lidl België zo’n 14.000.000 kilogram bananen. Terwijl het naast Fairtrade nog een andere type bananen verkocht, zal het vanaf nu nog uitsluitend Fairtrade-bananen verkopen. De maatregel van Lidl zal de Belgische markt voor Fairtrade-bananen met 90% doen toenemen, goed voor een totaal van bijna 27.500 ton bananen.

"Dankzij het engagement van Lidl worden eerlijke bananen steeds meer een gewoonte voor de Belgische consument. Dat is eerst en vooral uitstekend nieuws voor de producenten, die met Fairtrade verzekerd zijn van een hogere prijs en betere werkomstandigheden. Impact en volume zijn nauw met elkaar verbonden: hoe meer klanten voor eerlijke producten kiezen, hoe meer impact op het inkomen van de boer. Hoge volumes zijn dus van groot belang om op grote schaal voor verandering te zorgen. En het maakt de stem van eerlijke handel sterker.”

Nicolas Lambert - Directeur Fairtrade Belgium

Lidl België heeft zich tot doel gesteld om de omzet in duurzame producten jaarlijks met 10 procent te doen stijgen. De supermarktketen is ook al jaren een trouwe partner van Fairtrade. Zo schakelde het vorig jaar al over naar Fairtrade cacao voor de best verkochte chocoladerepen voor zijn belangrijkste huismerk, waar het meer dan 600 ton van verkocht.

“We zijn ervan overtuigd dat iedereen die deel uitmaakt van de keten zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Wij willen meehelpen de ‘bloedbananen’ die naar gedwongen arbeid ruiken, mee uit de handel te krijgen. Want naast de prijs, staan consumenten ook meer en meer stil bij waar de producten vandaan komen. Fairtrade moet niet spotgoedkoop zijn, maar wel betaalbaar. Omdat we een grote internationale speler zijn, zitten er weinig tussenschakels tussen ons en de boeren, waardoor de prijs gedrukt kan worden en de boeren toch een eerlijke prijs krijgen. Deze maatregel past in onze doelstelling om tegen volgend jaar bij de top retailers te horen in duurzaamheid.”

Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl

Meer weten over Fairtrade-bananen? Klik hier!

Aanbod CSR
Isabelle Colbrandt Lidl Belgium GMBH & CO KG