5 tips om je koelkast altijd proper te houden

Winters uitstelgedrag ruimt plaats voor de grote lenteschoonmaak. Ook je koelkast verdient een grondige poetsbeurt. Maar hoe hou je ze het hele jaar door proper en overzichtelijk? Lidl geeft alvast enkele handige tips:

1.  Groenten en fruit mogen er (soms) uit
Door enkel zaken in de koelkast te plaatsen die er echt in thuis horen, kan je je koelkast al een stuk overzichtelijker houden. Volg de logica: ‘Ligt het in de supermarkt in de koelkast? Dan ook bij mij thuis.’ Groenten en fruit worden vaak te snel in de koelkast gelegd, maar dat kan soms nefast zijn voor de kwaliteit. Zo bewaar je volgens Lidl steenvruchten, meloenen, tomaten, appels, avocado’s, bananen, bessen en komkommers het best op een droge en lichte plaats op het aanrecht.

2.Boven- of onderaan? Kies wijselijk

De plaats waar je iets in de koelkast legt, is wel degelijk belangrijk. Vlees en vis
leg je best onderaan, net boven de groentelade, want daar is het het koudst.

Bovendien vermijd je zo dat de rest van de koelkast wordt gecontamineerd wanneer de verpakking lekt.

Fruit en groenten leg je dan weer beter gescheiden van elkaar. Sommige fruitsoorten - zoals appels, peren kiwi’s en bananen - produceren immers ethyleen. Deze rijpingsstof zorgt ervoor dat vooral groenten sneller rijp, maar dus ook sneller rot worden.

3. Sorteer keer op keer
Haal enkele handige diepe bakjes en mandjes in huis om de etenswaren per soort in te bewaren. Sorteer fruit, groenten en snacks apart. Zo vind je steeds terug wat je nodig hebt en weet je nog wat je in voorraad hebt.

4. Save the date
Om te vermijden dat de helft van je koelkast gevuld is met vervallen producten, kan je ze labelen. Kleef overal een sticker met de houdbaarheidsdatum op. Zo weet je welke producten je nog even kan bijhouden en welke snel moeten worden geconsumeerd om hen van de vuilnisbak te redden.

5. Vocht, da’s om te rotten
Groenten en fruit rotten sneller wanneer er vocht aan komt. Door een stukje keukenpapier of een spons in de onderste lade te leggen, kan je dit voorkomen. Vervang het papier wel regelmatig of was de spons grondig uit.

Lifestyle