120 nieuwe bpost-Pakjesautomaten bij Lidl

bpost en Lidl schakelen een versnelling hoger in hun bestaande samenwerking. In de komende jaren krijgt de retailer er 120 Pakjesautomaten bij in zijn makkelijk bereikbare winkels over het hele land. Steeds meer klanten laten pakjes immers in zo’n automaat leveren, omdat die 7/7 en 24/24 beschikbaar zijn. Een pakje in een Pakjesautomaat laten leveren, is makkelijk én duurzaam, zeker als je het ophalen ervan combineert met een winkelbeurt bij de supermarkt.

Systematische uitrol

Afhalen en versturen van pakjes via de Pakjesautomaten van bpost is een makkelijke, efficiënte en duurzame oplossing. Daarom versterken bpost en Lidl hun bestaande samenwerking door de volgende jaren 120 nieuwe Pakjesautomaten te plaatsen op de parking van Lidl. Zo krijgen klanten de mogelijkheid om hun pakjes af te geven of op te halen terwijl ze boodschappen doen.

Pakjesautomaten bij Lidl zijn niet nieuw en werden in 2015 geïntroduceerd. Voor deze nieuwe golf van installaties zal de selectie van de filialen gebeuren op basis van bevolkingsdichtheid, beschikbare plaats op de parking en het reeds bestaande netwerk aan Pakjesautomaten in de buurt. Ook de meest gebruiktehuidige Pakjesautomaten zonder scherm zullen vervangen worden door een groter model met scherm.

“In 2015 zijn we met drie Pakjesautomaten gestart bij Lidl. Met de versnelling die we doorvoeren, zal de teller op 126  staan. Niet alleen het aantal, maar ook de geografische spreiding kent een gunstige evolutie. Voortaan voorzien we in filialen over heel België Pakjesautomaten. Op deze manier krijgen meer en meer klanten een bijkomende en duurzame afhaalmogelijkheid via een Lidl-winkel uit zijn buurt. Reeds van de start zijn de pakjesautomaten bij Lidl locaties een groot succes. Het versterken van deze samenwerking was bijgevolg een logische stap voor ons.” aldus Nick Bond, Head of Partner Network bij bpost.

De eerstvolgende filialen die een Pakjesautomaat krijgen, zijn Marche-en-Famenne, Genk en Putte.

Verantwoord winkelen

Beide partners hechten veel belang aan duurzaamheid. Bij afhaalpunten zoals Pakjesautomaten (of Postkantoren, Postpunten, Pakjespunten) zijn de leveringen gegroepeerd. Zo wordt voor deze leveringen minder CO2 uitgestoten dan bij een thuislevering. Lidl-klanten genieten van een alternatieve leveringsmethode die eenvoudig, praktisch en duurzaam is.

Julien Wathieu: "Uit een intern onderzoek blijkt dat 1 op de 3 klanten boodschappen doet in de Lidl-winkel nadat ze hun bestelling hebben afgehaald, en 85% van de gebruikers zal de service aanbevelen aan vrienden en familie. ". Door dit project te ontwikkelen, blijft Lidl in de eerste plaats zijn supermarktnetwerk versterken. Vandaag vullen de online shop, de afhaalpunten en de Lidl-winkels elkaar aan.

Ook zien we een significante stijging van het aantal pakjes van de Lidl-shop in de Pakjesautomaten aan de Lidl-vestigingen.

Lidl en bpost maken werk van een optimaal netwerk afhaalpunten voor hun klanten waarbij nabijheid, duurzaamheid en eenvoud centraal staan. Het aantal Pakjesautomaten bij de Retailer zal in de toekomst verder toenemen om tegemoet te komen aan de evoluties van de pakjesmarkt.

Enkele cijfers van de Pakjesautomaten bij Lidl

• Van 6 grote Pakjesautomaten naar 126 grote PakjesautomatenVan 1000 naar 10.000 deurtjes
  • 66.802 pakjes in Pakjesautomaten bij Lidl (januari 2023 tem juli 2023), waarvan 9.609 pakjes via de Lidl-webshop