Lidl steunt de Belgische Voedselbanken met schenking van 315.000 euro

De verkoop van bijna vervallen Lidl-producten steunt voedselhulp én vermijdt 2255 ton voedselverspilling

Lidl schenkt een bedrag van 315.000 euro aan de Belgische voedselbanken. De schenking komt voort uit het project ‘Good Taste, Zero Waste’. Daarbij kunnen consumenten verse producten, waarvan de houdbaarheidsdatum dezelfde dag verstrijkt, tegen lagere prijzen kopen. Een project dat niet alleen voedselhulp bevordert, maar ook voedselverspilling tegengaat. Zo kon Lidl dankzij het initiatief zo’n 3.5 miljoen bijna vervallen producten redden, wat neerkomt op het vermijden van 2255 ton voedselverspilling.

Supermarktketen Lidl kondigt vandaag aan het bedrag van 315.000 euro te schenken aan de Belgische Voedselbanken. Vorig jaar ontvingen maar liefst 213.873 mensen maandelijks voedselhulp via de Belgische Voedselbanken. Een cijfer dat jammer genoeg jaarlijks stijgt, waardoor elke gift van aanhoudend belang blijft. Lidl wil de vraag naar voedselhulp tegemoet komen met een deel van de opbrengst uit haar ‘Good Taste, Zero Waste’-intiatief van 2023, goed voor zo’n 315.000 euro.

Good Taste, Zero Waste: een dagelijkse strijd tegen voedselverspilling

Bij ‘Good Taste, Zero Waste’ draait alles om het verminderen van voedselverspilling en het bevorderen van voedselhulp. Producten die in de winkelrekken blijven liggen omdat de vervaldatum dezelfde dag is of omdat de verpakking licht beschadigd is, biedt de supermarktketen via pakketten aan bodemprijzen aan:

• €1 voor een doos gevuld met een mix van 3kg groenten en fruit en €1 voor droge producten met licht beschadigde verpakking
  • €0,50 voor alle soorten vlees, vis en gebak met ‘vandaag’ als vervaldag
  • €0,20 voor zuivelproducten en verse producten zoals gemengde salades.
“Het ‘Good Taste Zero Waste’-project is een win-win op 3 niveaus: onze klanten kunnen niet alleen goedkopere producten kopen, we moeten ook minder perfect te consumeren voedsel weggooien én we ondersteunen daarbij ook nog eens de Voedselbanken. Het afgelopen jaar hebben we maar liefst 3.5 miljoen bijna vervallen producten kunnen redden en vermeden we 2255 ton voedselverspilling”, zegt Juliane Schröder-Sercu Hoofd CSR Lidl België & Luxemburg.

Het bestrijden van voedselverspilling vormt één van de doelstellingen van Lidl’s duurzaamheidsstrategie. “In 2020 startten we ‘Good Taste, Zero Waste’ op als deel van de strategie om voedselverlies met 50% te verminderen tegen 2025 ten opzichte van 2015”, aldus Juliane Schröder-Sercu, hoofd CSR Lidl België & Luxemburg.

“De Belgische Voedselbanken en hun lokale aangesloten verenigingen zijn bijzonder blij met het succes van het 'Good Taste Zero Waste-initiatief'. We willen de medewerkers en consumenten van Lidl die een bijdrage hebben geleverd dan ook van harte bedanken. Het toont de oprechte sociale en duurzame betrokkenheid van Lidl in België. Donaties zijn zeer welkom. Op deze manier kunnen we beter inspelen op de steeds toenemende vraag naar voedselhulp. We kunnen ook meteen het aanbod voor mensen in nood gevarieerder en kwalitatief beter maken”, zegt Marc Mertens, gedelegeerd bestuurder, Belgische Federatie van Voedselbanken.

Over de Belgische Voedselbanken

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerend orgaan dat een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt.

In hun strijd tegen de honger bezorgen de Voedselbanken via 676 lokale aangesloten organisaties en duizenden vrijwilligers gratis gezond en gevarieerd voedsel aan mensen in nood. Zij kunnen daarbij beroep doen op enerzijds voedselproducten ontvangen via het Europees Fonds voor hulp aan de meest behoeftigen (FEAD) en anderzijds op voedseloverschotten ter beschikking gesteld door de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen. Diverse acties gericht naar het ruime publiek vervolledigen het aanbod. Op die manier leveren de Voedselbanken ook een belangrijke bijdrage in de strijd tegen voedselverliezen.

In 2022 werd met de hulp van 386 vrijwilligers en 34 sociale contractuelen van de Voedselbanken en in samenwerking met duizenden vrijwilligers van de 676 aangesloten lokale organisaties 23.036 ton voedsel ingezameld en verdeeld onder 209.450 begunstigden per maand.

Meer informatie over haar werking op:

Meer informatie over het ‘Good Taste, Zero Waste’-programma van Lidl? Klik hier.

Good Taste, Zero Waste