Lidl roept Europese burgers in internationale communicatiecampagne op om te gaan stemmen

In de aanloop naar de Europese verkiezingen, die van 6 tot 9 juni 2024 plaatsvinden, lanceert Lidl in heel Europa een communicatiecampagne om Europeanen aan te moedigen om te gaan stemmen. De campagne met als motto ‘The best choice is your choice’ start op 23 mei 2024 en loopt tot na de verkiezingen.

Met de communicatiecampagne wil Lidl het belang van Europa en de verkiezingen onder de aandacht brengen. Het bedrijf benadrukt hoe belangrijk Europa is voor de samenhang tussen de Europeanen en als plek waar diversiteit naar waarde wordt geschat. Bovendien biedt Europa tal van voordelen voor Lidl en zijn stakeholders. Met deze campagne profileert Lidl zich door de boodschap bewust een Europese draai te geven. Zo neemt Lidl publiekelijk een standpunt in over een politieke gebeurtenis, maar wel in de klassieke Lidl-stijl. De boodschap is simpel, maar duidelijk: "The best choice is your choice".

Europa verrijkt ons dagelijkse leven en is via zijn interne markt goed voor de economische groei. Aan de hand van uiteenlopende vrijheden – zoals de vrijheid om grenzeloos te reizen, in andere lidstaten te werken en uit een rijke waaier aan Europese voedingsmiddelen te kiezen – biedt Europa ons enorme voordelen, die vaak over het hoofd gezien en onderschat worden. Daarom is Lidl een vurige voorstander van de EU. “Opkomen voor Europa betekent opkomen voor onze mensen. Zonder de Europese Unie en haar waarden zou #teamlidl niet bestaan. Onze culturele kracht ligt in onze diversiteit en onze focus op de mensen die voor en samen met Lidl werken”, vertelt Matúš Gála, CEO van Lidl België en Luxemburg. “De verkiezingen van 2024 zijn een cruciaal moment voor het continent, waarbij we ons bewust moeten zijn van Europa’s cruciale rol. De toekomst van Europa staat op het spel. Anti-Europese stemmen liggen op de loer in de Europese samenleving – klaar om de geboekte vooruitgang en het gevoel van eenheid ongedaan te maken.”

Succes van Lidl is mee te danken aan de gedeelde Europese waarden en de talrijke voordelen van de EU

Lidl staat voor diversiteit in Europa en zet zich dan ook in voor gelijke kansen en rechten voor iedereen, ongeacht wie ze zijn of waar ze wonen. De EU steunt Lidl hierin door middel van een vooruitstrevend beleid dat het kader biedt voor een inclusieve cultuur.

“Wij scharen ons achter de Europese waarden en het Europese gedachtegoed. Bij Lidl zetten we ons in om die te beschermen en schatten we ze absoluut naar waarde”, aldus Matúš Gála, CEO van Lidl België en Luxemburg. “Het succes van onze onderneming is gebaseerd op de Europese interne markt en gemeenschappelijke arbeidsnormen die al onze stakeholders ten goede komen: onze medewerkers, klanten, partners en de samenleving als geheel.”

Lidl-medewerkers profiteren van de kansen die de EU biedt, zoals de vrijheid om binnen de Schengenzone te gaan en staan waar ze willen of de aandacht voor duurzaamheid. Dankzij de internationale handel binnen de EU kan Lidl zijn klanten de beste prijs-kwaliteitverhouding garanderen. Geharmoniseerde regels op de interne markt en de actieve handel over de grenzen heen stellen Lidl in staat een brede waaier aan zeer diverse producten met oog voor topkwaliteit, veiligheid en duurzaamheid aan te bieden.

EU-burgers plukken de vruchten van de EU-initiatieven op het gebied van ecologische duurzaamheid. Die zorgen namelijk voor een gezondere en meer veerkrachtige omgeving voor de huidige en toekomstige generaties. De Europese inspanningen voor meer diversiteit en inclusiviteit brengen veel voordelen met zich mee. De EU bevordert de economische welvaart door te investeren in onderwijs, innovatie en vrije handel. Op de Europese interne markt krijgen ondernemingen toegang tot meer dan 440 miljoen consumenten, zonder handelsbelemmeringen. Gemeenschappelijke normen in alle EU-landen vereenvoudigen de onderlinge handel. En door het vrije verkeer van werknemers binnen de EU kunnen ondernemingen geschoolde arbeidskrachten uit andere lidstaten aanwerven, om zo arbeidstekorten aan te pakken.

“Europa biedt veel voordelen voor ons werk en brengt de Lidl-landen dichter bij elkaar. Onze medewerkers werken internationaal samen, gaan zonder moeite in andere landen aan de slag en reizen vrij en gemakkelijk heen en weer. Tegelijkertijd stellen Europese overeenkomsten ons in staat vrij handel te drijven en te concurreren, wat op zijn beurt voor welvaart en rijkdom in de lidstaten zorgt”, aldus Matúš Gála. “We nemen de voordelen die de Europese Unie biedt niet voor lief. Ons succes en onze strategie zijn gebaseerd op denken en handelen over de landsgrenzen heen. We moeten dat beschermen en onze stem laten horen tijdens de komende verkiezingen. In Europa maken we deel uit van een samenleving die verenigd is door waarden en gemeenschappelijke doelen. Als we dat zo willen houden, hebben we een sterk en divers Europa nodig.”