Lidl eerste Belgische retailer die hele assortiment omschakelt naar Living Wage-bananen en kloof naar leefbare lonen overbrugt

Lidl België heeft vandaag aangekondigd dat het de kloof met leefbare lonen overbrugt voor de volumes bananen die de supermarktketen aankoopt. Zo krijgen arbeiders op bananenplantages die leveren aan Lidl België een beter inkomen.

Deze historische stap naar de Living Wage-banaan geldt voor het volledige assortiment bananen van Lidl België. Zowel voor de biologische en conventionele Fairtrade bananen als voor bananen met het Rainforest Alliance-label. Belangrijk is dat de prijs voor de klant onveranderd blijft.

Ines Verschaeve, Project Manager CSR Inkoop bij Lidl: "Een principe binnen onze duurzaamheidsstrategie is de klant zo weinig mogelijk keuzes laten maken op het gebied van duurzaamheid. Elke optie moet duurzaam zijn: zo verkopen we al jaren enkel duurzaam gecertificeerde bananen. Nu zijn we nog een stap verder gegaan en hebben we de kloof gedicht en betalen we een supplement in onze eigen toeleveringsketen. Zo kunnen onze klanten genieten van echte faire bananen."

Lidl heeft samengewerkt met de non-profitorganisatie IDH en Flocert om deze verandering mogelijk te maken. Lidl België betaalt een vrijwillige bijdrage om de kloof te overbruggen tot een leefbaar loon.

“Fantastisch om te zien dat Lidl actief streeft naar leefbare lonen voor werknemers op bananenplantages” stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “Fairtrade certificering garandeert automatisch dat arbeiders in bananenplantages 70% van een leefbaar loon ontvangen en dat ook de Fairtrade premie wordt ingezet om de kloof naar een leefbaar loon verder te overbruggen. Dat Lidl België de kloof nu helemaal wil overbruggen, kunnen we enkel toejuichen. Een belangrijke stap voorwaarts om leefbare lonen structureel te verankeren voor alle arbeiders in bananenplantages."

Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is de nauwkeurige berekening van de premie voor leefbare lonen. Lidl en haar partners zorgen ervoor dat het vastgestelde loonverschil wordt overbrugd, door middel van een Living Wage-premie in de producerende landen zoals Colombia, Ecuador, Guatemala en de Dominicaanse Republiek.

Lidl engageerde zich vorig jaar samen met tal van andere retailers het Living Wage-banana’s commitment te ondertekenen en kan nu met trots als eerste aankondigen dat het engagement concreet werd gemaakt voor het volledige assortiment bananen bij de smart discounter. De vergaarde kennis zal verder gedeeld worden om zo een transformatie te realiseren in de volledige Belgische markt.

Meer informatie: